Episod 12

Seminggu.

Dah nak seminggu dia hidup merempat. Tidur, mandi dan rehat tak tentu tempat.

Adam terduduk di bangku bus-stand. Beg berisi pakaiannya dicampakkan di sebelahnya. Penat dia mengusung beg itu ke sana ke mari untuk mencari tempat berlindung. Mentari terik membuatkan bengangnya makin menjadi. Bengang dengan apa yang berlaku semenjak dia keluar dari rumahnya yang bakal dilelong bulan depan yang cuma berbaki beberapa hari saja lagi.

Nak harapkan kawan-kawan yang kononnya 'brotherhood' sangat tu, jangan haraplah. Dah susah macam nimana diorang nak pandang lagi.

Nak minta duit dari Ika, nanti dia pun nak minta duit dari aku. Nak bagi apa? Apa yang dapat nanti? Maki.

Nak minta tolong dari Ibu, dah terlambat.

Adam menekup wajahnya yang mula tumbuh kumis dan sedikit berminyak itu dengan tangan. Mata dipejam rapat.

Dalam bias-bias cahaya dalam gelap pejam matanya itu, Adam dapat melihat semua perkara yang telah dia lakukan sepanjang hidupnya. Satu persatu dia mengimbas kembali.

Ya Allah...

Dah lama Adam tidak mengungkap nama agung itu. Nama Tuhan yang satu. Airmatanya mengalir perlahan dari celahan jari dan mengalir ke pipi dan kemudian jatuh ke atas lantai simen sebelum disejat dengan bahang tengahari.

"Nak...?" tegur seorang lelaki tua.

Adam menegakkan badannya melihat empunya suara. Tangannya pantas mengesat airmatanya yang lencun di mukanya yang berminyak itu. Kelihatan seorang lelaki tua. Pakcik itu menjual kuihdi hujung simpang jalan berdekatan rumahnya dulu.

"Er... ya?" Suara Adam kedengaran serak basah. Jelas sekali dia sedang bersedih ketika itu.

"Anak ni kenapa?"

Adam membisu. Matanya terkebil-kebil memandang lelaki tua itu. Dia mengira-ngira, mungkin lelaki itu seusia dengan Ibu. Atau mungkin tua takat empat-lima tahun dari Ibu.

"Pakcik tengok anak ni tidur kat surau dua-tiga hari ni. Kenapa tak balik rumah?" tanya lelaki itu lagi.

"Uhh... saya..." Adam kehilangan kata.

Dia sebenarnya segan dengan dirinya sendiri. Dia pernah mencaci pakcik tua itu. Dia pernah membuat kacau di gerai pakcik itu.

"Sudah la. Meh, ikut pakcik balik ke rumah pakcik."

Lelaki tua itu terus melangkah pergi. Kemudian, dia berhenti dan menoleh.

"Meh la. Anak ni nak kena mandi bersih-bersih, lepas tu boleh la kita makan sama." Lelaki itu mengukir senyum manis.

Niatnya baik, untuk menolong Adam yang dalam kesusahan. Dia harap, Adam terbuka pintu hatinya untuk ikut dia pulang ke rumah bersama. Ada sesuatu yang perlu diberitahu pada Adam. Sesuatu yang telah lama dia pendam. Sesuatu yang penting...

2 comments: