Episod 4

'Kau akan menyesal one day! Hidup kau takkan aman dengan lelaki ni dan papa takkan maafkan kau!'


Dialog terakhir antara Adam dengan ibunya tadi dok terngiang-ngiang je ni. Macam pemain kaset yang di-rewind lepas tu dimainkan semula. Aarghh! 'Pedulikan jela diorang tu!' Sebelum pulang ke rumah Daniel, Adam drive tanpa halatuju. Belok kanan, belok kiri, pusing roundabout. Kasi tenangkan fikiran la kononnya. Makin serabut ada la! 


Dah pusing-pusing ni, lapar pulak perut ni. Sebelum masuk simpang ke rumah Daniel, Adam ternampak gerai burger kat tepi simpang tu. 'Makan burger seround pun sodap ni.'  


***** 


Tengah dok kat cafe, minum makan lepak. Lalu beberapa sekumpulan makhluk ni dan salah sorangnya, ada gadis ini yang sambil menyandang beg gitarnya dan beberapa buku di tangan dan beg silang di bahu. 


"Tu.. tu.." Daniel menjuihkan bibirnya ke arah gadis tu. 
"Aku nampak.. belum buta lagi la." Kata Adam sambil meneguk air tin Coke. Bajet ego la. 
"Bawak gitar der. Ko tak nak tunjuk skill ko?" Daniel gelak mengekek. 


Adam memandang atas bawah fizikal gadis tersebut. 'Lawa...', getus hati Adam. Dan pandangan Adam terus terpateri pada aset 36B itu. 


Sedang leka melihat keindahan ciptaan Tuhan itu, rakan-rakan gadis itu meninggalkan gadis tersebut di situ. Sedangkan gadis itu hanya tersenyum sambil membelek gitarnya. 'Hah! Jalan masuk...'. Dan gadis itu terus duduk di situ. Tengok pada jari-jarinya yang halus itu, mungkin dia baru mengenali kord-kord gitar. Gitarnya yang masih berkilat dan talinya yang masih tiada kesan karat itu juga mengesahkannya. 'Meh sini Abang Adam ajarkan ye..' 


"Woi, ko nak pergi mana tu Dam?" Adam terus berjalan ke arah gadis tersebut. "Ooo.. nak try marka baru nooo." Daniel sambung gelak mengekek-ngekeknya bersama teman yang lain di meja yang sama. 


Kelihatan Adam sedang menyapa gadis tersebut. Senyuman gadis tersebut, masya-Allah, banyak lawa lah! Dengan gigi taringnya yang berlapis. Kena gigit sedap tu. Mereka bersembang-sembang. Dan dari jauh, Daniel hanya menyambung gelaknya yang mengekek-ngekek bersama teman-teman yang lain. 


***** 


Seminggu berlalu, dan selama seminggu itu jugalah Adam menjadi 'cikgu gitar' dan cikgu kepada subjek-subjek yang lain kepada Siti Zulaikha atau Ika. Nama sedap, muka cantik, body lawa, otak pandai. Ika ni jenis cepat catch-up apa yang diajar. Sekarang dah tak payah lagi mengajar kord-kord gitar kepada Ika kerana dia sudah pun mampu memainkan lagu-lagu yang sering dimainkan oleh anak muda kini seperti Yuna, atau mungkin lagu Kau Ilhamku yang nyanyikan oleh Man Bai. Tak lupa juga lagu-lagu kugiran The Padangs dan Oh Chentaku. Ini lagu wajib! 


Ika hanya duduk bertiga dengan dua rakannya yang lain. Namun rakan serumahnya itu kerap tiada di rumah. Menurut Ika, mereka ada buat study-group dengan boyfriend mereka. 'Study-group la sangat kan.. takpe, Ika pun buat study-group dengan aku jugak. Dah penat main gitar tu, aku boleh main gitar lain pulak.' 


Bila dah leka dengan Ika dan gitar ni, Adam semakin lupa dengan keadaan rumah. Apa khabar ibu? 'Aku pun tak tahu.' Yang Adam tahu, dia seronok menemui cintanya. Dan cintanya kini dalam dakapannya. Bersama minat yang sama, Adam yakin mereka akan menjadi pasangan yang secocok. Bayangkan si gadis bermain gitar dan boyfriendnya pula di posisi vokal. Pergh.. mesti gempak satu studio time jamming nanti. Dapat naik stage sure lagi gempak! 


Dan sedang angan-angan itu dimainkan dalam fikiran Adam, secara perlahannya, ia mendodoi Adam. Mereka hanyut dalam mimpi masing-masing setelah penat bekerja keras di atas katil selepas puas melalak bersama. 

3 comments:

  1. 36b = berisi tp kempis. 34C la baru hot woi

    ReplyDelete
  2. budak sekolah kolej lagi kak Julie...takleh besaq2 nanti berat :p

    ReplyDelete
  3. kalu macam tu 34B la.. 36 tu band besor sangat mcm gemok pulak haha

    ReplyDelete