Episod 7

"Kau bangun sekarang, budak setan! Bangun aku kata! BANGUUUUNNN!!" Kedengaran suara ibu Adam memekik melolong dan menjerit bagai orang histeria.

Uncle Mus yang sedang mengangkat barang-barang dan beg baju pula kebingungan. "Ni apahal lak ni?" Dia meletakkan beg dan barang-barang ke atas lantai dan terus berlari naik ke tingkat atas.

"You tengok budak setan ni!" Ibu Adam menudingkan jarinya ke arah Adam yang sedang mamai, pening  bercampur high dek penangan dadah lahanat. "Dia ni berani pulak main amek dadah bagai! Entah duit siapa budak ni curik buat beli dadah tak tau!"

Uncle Mus yang memikirkan duit yang diberikan kepada Adam minggu lepas sebanyak RM5000 itu dengan mudah Adam habiskan dengan membeli dadah itu terus naik berang. Kalau dia tau Adam akan menggunakan untuk membeli dadah, takkan dia beri duit sebanyak itu senang begitu saja. Baik dia pergi berjoli dengan skandal dia yang lain, lagi best!

"Babi punya budak! Aku bagi duit tu untuk kau belanja makan-makan, enjoy shopping! Bukan beli dadah, lahanat!" 

Uncle Mus mencekak leher Adam. Adam yang dalam keadaan high itu terus menghadiahkan satu tumbukan ke muka Uncle Mus. Dan mereka terus berkelahi sesama sendiri...

***** 

"Sudah! Berhenti... BERHENTI!!!!" Jerit ibu Adam apabila ada yang mencapai batang besi yang terdapat di celahan timbunan barang yang bersepah di dalam bilik itu.

Tanpa ada sebarang pertimbangan, dia menghayunkan batang besi itu ke kepala lawan.

- PAM! PAMM! PAMMM! 

Kelihatan darah sudah pun mula mengalir di atas lantai. Si pemukul masih lagi memukul. Si mangsa pula sudah terkulai, tiada respon. Hanya darah semakin banyak mengalir.

"Aku kata SUDAH!!" Jerit ibu Adam lagi. Si pemukul menghentikan ayunannya. Dia menoleh ke belakang.

"Adam..? Sayang..? Awak...." 

Si pemukul mula melangkah mendekati ibu Adam.

"Adam... apa kau buat ni Dam?! Kau nak bunuh dia ya?!" Teriak ibu Adam.
"Aku bukan nak bunuh... aku dah bunuh dia dah pun," kata Adam selamba.

Adam mencampakkan batang besi yang penuh dengan darah itu ke arah ibunya. Ibunya yang masih terkejut itu terus mencampakkan batang besi itu sejauh mungkin. Geli dengan darah agaknya.

Di satu sudut lain dalam bilik itu, Adam memasukkan beberapa helai baju, seluar, dan boxer, serta wallet dan kunci keretanya ke dalam beg galas. Setelah selesai, dia bangun dan menghampiri ibunya.

"Pandai-pandai ibu la nak buat apa dengan sampah tu. Aku... nak blah dari sini." Mata Adam mengerling pada susuk tubuh yang sudah pun menjadi mayat itu.

Mata ibunya mula berair, mukanya pula mulai kemerahan, badannya menahan getar amarahnya. Tiba-tiba...

"Kau pergi dari rumah ni! Jangan nak datang sini lagi, kau paham?! Kau memang anak sial, babi, bangsat punya anak! Kau blah skrang!!" Teriak ibu Adam bagai orang histeria.

Adam menoleh ke arah ibunya. "Dah habis marah dah? Okay, bye!" Adam menoleh ke hadapan semula dan meneruskan langkahnya.

***** 

Pintu belakang dibuka. Lampu tidak dibuka. Hanya bergantung pada lampu suluh saja.

Setelah sehari suntuk berfikir, Puan Rosma akhirnya terpaksa juga untuk bertindak sendiri. Dia hanya perlu bergerak seorang diri. Tak perlu orang lain. Kantoi tak pasal-pasal susah juga nanti!

Tanah dicangkul sedalam mungkin. Ya, memang dalam. Sungguh dalam. Tak perlukan lubang yang besar. Cuma mahu yang dalam saja.

Agak-agak sudah dalam dan difikirkan muat dengan benda yang perlu diisikan ke dalamnya, Puan Rosma mulai berhenti dan merehatkan dirinya yang mulai dibasahi keringat. Kemudian, dia masuk ke dalam rumah semula. Perlahan-lahan dibawa bungkusan hitam itu keluar.

Bungkusan itu dibuka. Bau busuk dan hanyir darah menusuk hidung. Loya di tekak cuba ditahan. Ketulan-ketulan daging dan tulang dari dalam plastik hitam itu dituang masuk ke dalam lubang itu. Lepas itu, Puan Rosma melapik plastik hitam ke atas ketulan-ketulan dalam lubang itu, kasi taknak naik bau kononnya. Dan akhirnya, dia menimbuskan semula tanah ke dalam lubang tersebut. Ditimbus padat-padat.

Selesai jugak perkara ni. Lepas ni dah boleh mandi dan tenangkan fikiran. Pasal budak setan tu, biarkan dia mampus kat luar sana. Malas nak fikirkan lagi pasal dia. Budak tu dasar haram! Sial... Babi... Bangsat... Anak setan! Menyusahkan aku sungguh! 

No comments:

Post a Comment